Glæd dig til mødet med kunsten. Den er livsforandrende.
Du bliver i bookazine no. 10 præsenteret for både udøvende kunstnere og deres praksis og for håndværkere, hvis viden og kunnen muliggør værkproduktion, ligesom du møder billedskolerektor, museumsdirektør og gallerist og inviteres med til det finske kunstnersamfund i Fiskars.
I min samtale med designer Birgitte Due Madsen introducerer hun sin materialebaserede arbejdsmetode, som hun kalder fra ‘fra unika til duplika’. Hun ser sig dermed tilbage og læner sig op ad en lang tradition, hvor kunstnere og kunsthåndværkere har vekslet mellem at udkomme med kunst og at have samarbejder med virksomheder, som har seriefremstillet deres designs.
Sådan var det for eksempel for Axel Salto, som i skrivende stund er udstillet på Clay Keramik Museum Danmark. Han er i øvrigt i (sviger)familie med Rikke Salto, som du også kan møde, hun fortæller om sit arbejde med at skabe messehagler i samarbejde med Selskabet for Kirkelig Kunst.
“Der er nogle få, det går rigtig godt for, men det er ikke nok at være en god kunstner, man skal også forstå branchens dynamik og være god til at omgås andre”, sådan konkluderer Søren Ellitsgaard. Han har siden 2003 stået bag Litografisk Atelier, som samarbejder med en lang række anerkendte samtidskunstnere om udgivelse af litografiske tryk.
Desuden skal man, inden man vier sit liv til en kunstnerisk karriere, have en accept af, at man højst sandsynligt kommer til at leve med at have patchworkøkonomi. Hvilke lapper, som kan inkluderes i et sådant patchwork, taler jeg med billedkunstner Pernille Kapper Williams om.
Et bookazine om kunst, om præmissen, om nødvendigheden af og kærligheden til at skabe, om vedholdenhed og selvtillid, om ler, bronze, harelim og pigmenter, om tekstiler, træ og sten.
God læselyst, designer, skribent og fotograf, Rigetta Klint